Omslag Graficus

spotUV
spotUV
Folie
Folie
Omslag Graficus
Full colour

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De spotUV-lak is in 3 laagdiktes aangebracht namelijk:

  • Graficus = 75mu
  • Stralingslijnen = 37mu
  • Wereldbol = 2x 75mu

De folie is in 2 laagdiktes aangebracht namelijk:

  • De zonnepanelen 37mu
  • De teksten 62mu

 

Artikel Graficus

 

Artikel Graficus November 2015

De Bink investeert in beleving

‘Toen ik de mogelijkheden van de JETvarnish 3D iFoil zag, vroeg ik meteen waar ik mijn handtekening kon zetten.’ Marco van der Krogt, lid van het managementteam bij drukkerij De Bink laat er geen twijfel over bestaan. De inkjetpers van MGI, die geïndividualiseerd folie en 3D spot-uv lak aanbrengt, moest er komen. Op formaat 52×105 cm is de Leidse drukker de eerste in Nederland.

In de grafische branche staat drukkerij De Bink bekend als foliedrukker. Dat het Leidse bedrijf ook vormgeeft, drukt op een aantal Heidelbergpersen en digitaal print, lijkt door de term foliedrukker mooi meegenomen. Maar de onderscheidende veredelingsprofilering is er nou eenmaal en krijgt nu met een bijzondere nieuwe tien meter lange machine weer een boost. ‘Vorige maand plaatste Rotagraphic de MGI JETvarnish 3D iFoil. Daarmee kunnen we digitaal folie aanbrengen en spot uv-lakken en dat laatste ook nog in 3D tot zo’n 200 mu. Daarbij kan elke afdruk anders zijn. Op die manier geef je drukwerk extra onderscheidend karakter,’ zegt Marco van der Krogt, Wij doen met ons grafisch bedrijf veel meer dan foliën. Om te voorkomen dat men ons alleen nog maar als foliebedrijf ziet, brengen we deze techniek onder de naam ufoil op de markt. ’ De bestaande folieproductiemethode op de cilinder- en degelpersen blijft overigens gewoon intact. De Jetvarnish is met name geschikt voor gesatineerd papier en andere niet absorberende media. Daarnaast zijn er nu een tien foliesoorten geselecteerd, waaronder het populaire goud en zilver. In ons huidige hoogdruk-assortiment kennen we wel vijfhonderd foliekleuren. Op dit aantal zitten we nog niet, op dit moment wordt er druk getest met de folieleveranciers.

Preeg-effect
Maar voor foliedrukken van hoge volumes schafte De Bink de machine niet aan. ‘De JETvarnish 3D iFoil met formaat 52×105 cm bezit bijzondere eigenschappen, waarmee wij mogelijkheden zien op de Nederlandse markt van bijvoorbeeld kaarten, boekomslagen en bijzonder promotiedrukwerk. Je kan spot uv lak in 3D aanbrengen, gepersonaliseerd als je wilt. Dat personaliseren kan ook bij de folietoepassing. Het folieresultaat kan ook nog eens veel fijner dan bij de traditionele methode. Aan het onderscheidend karakter is behoefte in de markt.’ Arjan Oostmeyer, verkoop bij Rotagraphic tipt ook nog wat interessante punten van deze inkjetveredelaar aan. ‘Je hebt geen films en zeeframen meer nodig en je hoeft geen stempels meer te maken. Met de Jetvarnish kan je trouwens ook preeg-effecten creëren. Door de 3D lak te gebruiken, heb je het preegeffect, zonder moet aan de achterzijde. In de landen om ons heen staan al een aantal van deze machines. De Bink is de eerste in Nederland.’

Beleving
MGI is een Franse ontwikkelaar/fabrikant, die voor tien procent in handen is van Konica Minolta. Dat is ook de reden van de afspraak dat Konica Minolta het kleinere B3-broertje van deze machine zelf op de markt brengt. Oostmeyer: ‘MGI ontwikkelt door naar productiemiddelen op nog groter formaat. Veredelaars en verpakkingsdrukkers hebben ook interesse, maar dan heb je het minimaal over 70×100 vellen. Er is al een L-versie uit met 65 cm breedte en een rol to rol versie. Ik verwacht dat de XL met formaat 70×100 cm op Drupa gepresenteerd wordt. Er is veel vraag in de markt om beleving toe te voegen aan drukwerk! ’ Van der Krogt verwacht dat ook collega-ondernemers interesse hebben voor de toegevoegde waarde van deze producten en deze zijn altijd welkom bij ons. ‘We hebben de kans aangegrepen om de JETvarnish 3D iFoil als eerste in Nederland te plaatsen. Deze machine past perfect in ons pakket,

Nieuwe marktkansen
Door de lagere startkosten, kunnen klanten nieuwe promotiemogelijkheden en markten verkennen. ‘Ik geef nu vaak als voorbeeld een A3 ontwerp met folie van onder tot boven,’ zegt Van der Krogt. ‘Daar ben je normaal al gauw paar honderd euro verder voor alleen de stempel. Nu kan je het zonder deze hoge opstartkosten probleemloos in oplage tien maken. Bij certificaten kan je nu naast de huidige foliekenmerken ook individualiseren en nummeren in folie en/of spot uv. Je ziet in landen om ons heen uitgevers van kunstposters optimaal gebruik maken van deze laagdrempelige mogelijkheden. Ik verwacht dat deze techniek hier ook de uitgevers, marketeers en inkopers op ideeën zal brengen. Wij zien de aanschaf als een investering in de beleving van drukwerk.’